wr_figyelem

Mit fejleszt a BOMBIOS? – Figyelem, koncentráció

Az életben kulcsfontosságú, hogy oda tudjunk figyelni arra, amit éppen teszünk. Ha ez kellemes tevékenység, bennünket érdeklő dolog, akkor persze nem vagyunk nehéz helyzetben. Ha azonban valamilyen megerőltető feladatról, kevéssé érdekes munkáról, tanulásról van szó, akkor már nehezebb összpontosítani. Pedig a sikeres munka, tanulás, alkotás alapfeltétele, hogy az ember képes legyen koncentrálni, odafigyelni egy, de gyakran egyszerre több dologra is. Arra is sokszor van szükség, hogy hirtelen „figyelmet váltsunk”, azaz gyors egymásutánban áthelyezzük a figyelmünk fókuszát egyik tevékenységről a másikra. A legnehezebb talán a figyelem fenntartása a szükséges ideig. Hajlamosak vagyunk könnyen elkalandozni, több mindenbe belekapni, aztán semmit se fejezni be teljesen.

Ez a veszély különösképpen is fenyegeti azokat, akik sok időt töltenek számítógépes játékokkal, érdekes internetes tartalmak böngészésével vagy különféle közösségi internetes felületeken való jelenléttel. Elsőre azt gondolhatnánk, hogy az említett területek éppen hogy fejlesztik a figyelmet, hiszen rövid idő alatt sok-sok inger éri a felhasználót, és ezekre mind oda kell figyelnie, hogy ki tudja választani a számára megfelelő tartalmat, meg tudja hozni a helyes döntést – például egy játékban. Valóban kell figyelem mindehhez, de elég sajátos, amolyan virtuális figyelem. Miközben az ember a számítógép előtt ül, nem kell odafigyelnie egész testével, és nem kell odafigyelnie a másik emberre sem. Dönt az agy, mozdul a szem és az egyik kéz, de nincs szükség a lábra, a test összehangolt mozdulatára, tevékenységére, munkavégzésére, nincs szükség továbbá arra sem, hogy döntésünket másokkal összehangoljuk, megbeszéljük, vagy csak szemük villanására, arckifejezésükre figyelve lépjünk tovább.

A Bombios játékok éppen az ilyen kiterjedtebb, szélesebb körű figyelem, koncentráció fejlesztésében segítenek. A játékosoknak nem egy érintőképernyőre kell figyelniük csupán, hanem saját testük összehangolt mozgására és csapattársaik, meg az ellenfelek döntéseire, mozdulataira, az esetleg közösen megbeszélt stratégiára. A Bombios X-ben például egyszerre kell figyelni:
a) a helyes testtartásra, elhelyezkedésre egy dokkolónál (a kapaszkodó kéz helyzetére, és a minél gyorsabb indulás/érkezés testhelyzeteire),
b) a dokkolón elhelyezett lámpára, a játék hangeffektusaira és esetleg az eredményjelző táblára is
c) a csapattársak elhelyezkedésére
d) a következő dokkolóknál meglévő vagy felszabaduló helyekre
e) a dobó játékos helyzetére, indulására
f) a védő játékos helyzetére, gyorsaságára
g) a megbeszélt stratégia szerinti mozgásra, előrehaladásra a pályán.

Gyakran látunk elmélázó, „magukat ottfelejtő” játékosokat, akik nem indulnak időben, vagy nem mérik fel kellőképpen a továbbfutásra rendelkezésre álló időt. De az is előfordul, hogy nem megfelelő kézzel kapaszkodnak, nem játszanak csapatban, csak az egyéni teljesítményükre figyelnek vagy egyszerűen „nem engedelmeskedik a testük”, nem tudnak nyugodtan egy helyben állni, majd a szükséges pillanatban kirobbanó erővel továbbfutni. Ami látszólag egyszerű feladatnak tűnik, gyakran meglepő nehézségeket tud okozni.
Játékainkban szórakoztató formában, de igen hatékonyan gyakorolható be az a fajta komplex figyelemösszpontosítás, amire nagyon sok élethelyzetben: munkában, iskolában, sportban szükségünk van ahhoz, hogy igazán sikeresek lehessünk.