wr_mozgas

Mit fejleszt a BOMBIOS? – Mozgáskoordinálás

Állandó mozgásban lenni, ez ma már senkinek sem új. Sokan pörögnek egész nap és minden nap, állandó rutin, rohanás, stressz, mindig szaladunk valahová, és nem jut idő a pihenésre. Ez mégsem az a mozgás, ami a javunkra lehet. Ez a fajta mozgás inkább csak elfáraszt, vagy még inkább kiszipolyoz bennünket, testileg, lelkileg egyaránt. Olyan mozgásra lenne szükségünk, ami feltölt, amitől ha ki is merülünk, jófajta fáradtsággal dőlünk be az ágyunkba.

Milyen mozgásokra is van lehetőség a mi játékainkban? Nagyon sokfélére, és ami a legfontosabb, ezek megfelelő arányú kombinációjára, tehát a mozgáskoordináció fejlesztésére. Emeljünk ki néhány jellemző mozgást: a három legfontosabb talán a futás, a célbadobás és a guggolás.

A futás olyan mozgás, amit mindenki teljesíteni tud. Teljesen mindegy, hogy lassan, vagy gyorsan megy. Ha a másik csapatban is hasonló képességű játékosok versenyeznek, akkor mindenképp sikerélményt szerez. Ez érvényes a Bombios X és Bombios Z-re is. Bizonyított tény, hogy napi fél óra séta rengeteg érrendszeri és még sok más betegséget előzhet meg. Mennyivel inkább igaz ez akkor 20, 30 vagy 60 perc aktív futásra, amikor is a játék hevében szinte észre sem vesszük, hogy ilyen sokat rohantunk. Amikor az agyunkat friss oxigén önti el, és fúj ki onnan fáradtságot, feszültséget, szinte újjászületünk a felszabadultságtól.

Nem beszélhetünk folyamatos futásról, inkább a vad sprint és a pihenés gyakori váltakozásáról. Ez azonban még jobban felpörgeti az anyagcserénket! Hamarabb kezd el zsírt égetni a szervezetünk, mint egy sima, állandó sebességű kocogásnál, hosszútávfutásnál, és a hatása is hosszabb ideig tart a mozgásforma megszűnése után. Aki nem hiszi, keressen rá az intervallum futással kapcsolatos legújabb kutatásokra.

A célbadobás már több koncentrációt igényel: célozni kell, felmérni a távolságot, esetleg a szelet, a repülő tárgy útját, súlyát. Minderre kevés idő van, mert ha olajozott és parázs játékot akarunk, akkor nem szabad percekig rabolnunk a játékidőt célozgatásokkal, számolgatással. A gyorsasággal azt is szorgalmazzuk, hogy mihamarabb újra sorra kerülhessünk, és még több jó dobással indulhassunk a pontszerzésért.

A harmadik leggyakoribb mozgás a guggolás, főleg a védőcsapat esetében, amikor egy gyors sprint után össze kell szedni és visszahelyezni a borulóbástyákat, visszadobni a dobóeszközöket. Nagyon jól fejleszti a láb- és hasizmokat, szinte észrevétlenül dolgoztatja meg a játékost, miközben az ellenfél kiejtésére koncentrál.

Meg kell említenünk még a kar mozgását dokkolásnál (Bombios X), illetve a pajzs tartásánál és számbeírásnál (Bombios Z). A pajzs mindössze 2 kilogramm, és leengedett karral is járhatunk vagy futhatunk vele. Fél órás vagy hosszabb játéknál azonban már megérezheti a karunk, vállunk, hogy itt most nem mindennapos igénybevételről van szó.

A számok beírása vagy a pontos dokkolás a nagy rohanás közepette olyan finommotorikus mozgást kíván meg, ami kombinálva a sportmozgásokkal nagyon jó hatással van a mozgáskoordinációnkra. Manapság, amikor sokan töltenek aránytalanul hosszú időt képernyők előtt ülve vagy okostelefonokat bökködve, könnyen egyoldalúvá, egysíkúvá válhat a mozgáskultúránk. Kisebb lett a szabadtéri csapatjátékok, az egész testet megmozgató munkavégzés vagy sport, és még a tánc szerepe is az életünkben. Nem véletlen, hogy egy számítógépes mozgásokban kiemelkedően teljesítő ember sokszor esetlenül mozog a valós élet kihívásai közepette, folyton leejt valamit, hamar elfárad, mindenhová járművel viteti magát.

Játékaink kitűnő lehetőséget biztosítanak minden korosztály számára a mozgáskoordináció fejlesztésére. Nem kell stresszelni senkit azzal, hogy akkor most mozgáskoordinációt fejlesztünk, ide tedd a lábad, ide meg a kezed, és csináld ezt a gyakorlatot ennyiszer és annyiszor. Itt minden szabadon, észrevétlenül történik, mégis össze kell hangolni a test mozgásait a jó eredmény érdekében, és ezt a játékos jó kedvvel és jól szórakozva teszi. Egyre magabiztosabbá válik a mozgása, érzi a távolságokat, időben gyorsít, lassít, pontosabbá válik minden testmozdulata. Ez az egyik legfontosabb tény, amiért fejlesztő játékoknak tekinthetjük a Bombios okoscsapatjátékokat. A másik pedig a társas kapcsolatok területe, de erről egy másik cikkben írunk.